Blog Off the Grytte #4 ‘Hoe creëren we met minder mensen op de werkplek toch een ervaring?’
‘Hoe creëren we met minder mensen op de werkplek toch een bepaalde ervaringsdichtheid per vierkante meter?’ Een op het oog vrij cryptische titel. Deze vraag is afkomstig van Roland van der Vorst naar aanleiding van een column in het FD. Door de nieuwe tijd zijn er twee businessmodellen die met elkaar botsen: een zo hoog mogelijke opbrengst per vierkante meter, versus de intense ervaring van dichtbij elkaar zijn. Met meer mensen zullen we minder dicht op elkaar moeten leven. Wat betekent dit voor het huwelijk tussen deze twee businessmodellen?
Oliebollen
Maar eerst: oliebollen. Je kunt ze waarschijnlijk niet meer zien, nu we net de koele januari dagen ingedoken zijn. Het duo heeft namelijk een bijzondere gast in de studio. Arjan de Hoog. Hij is adviseur leren en ontwikkelen bij zorgroep Cello en oud-collega van het duo. En als Arjan op bezoek is, neemt hij een zakje oliebollen mee. Het eten ervan leidt tot een mooi verdiept gesprek en mijmeringen over deze vraag.
De Kuip
Pieterjan: “Derk jij komt graag in de Kuip toch? Derk: “Ja klopt.” Het duo mijmert over die ene Champions Leaguewedstrijd tegen Napoli, alweer drie jaar geleden.
Pieterjan: “Met dat ontzettende vuurwerk, waarmee maar meteen duidelijk werd hoe tof het is om met zoveel mensen in de Kuip te zitten. Dat soort ervaringen zijn dus niet meer mogelijk. Hoe creëer je toch en ervaring zonder heel dicht op elkaar te zijn?”
Factor tijd: op verschillende momenten aan iets samenwerken
Arjan, Derk en Pieterjan gaan er dieper over in gesprek. Zo denken ze terug aan initiatieven die ontplooid worden met KS Something, staan ze stil bij de werking van een podcast en over het vertrouwde gevoel van Maliebaan45.
Arjan: “Nou wat ik prettig vond, het vertrouwde ‘er zit iemand aan de bar’ dat was er. Dat gaf herkenning aan hoe ik deze plek ken. Maar ik heb weinig gevoel bij wat hier was, of wat er gebeurd is, dus het was een beetje kaal.”
Pieterjan: “Als ik daar zo over nadenk: je zou dus iets kunnen doen met de factor tijd. Dat je niet allemaal op hetzelfde moment op dezelfde plaats bent. Maar, dat er op andere momenten mensen waren, waardoor je toch het gevoel krijgt dat andere mensen er ook zijn geweest. Net als bij voetbalwedstrijden, waar spandoeken over de stoeltjes hangen. Doordat supporters die maakten, geeft het toch een gevoel dat het een plek is, waar iemand is geweest.”
Derk: “Je geeft iemand een soort individuele ervaring die je samen maakt, waardoor je je verbonden voelt met een grotere groep. Dus als je op zoek kunt naar iets wat je samen maakt, dat op verschillende manieren samenbrengt, dan heb je het gevoel dat je het met elkaar doet, ook al ben je niet bij elkaar in de ruimte.”
Grytte
Leuk en aardig allemaal: maar hoe zit dat met Grytte en dit vraagstuk? Pieterjan: “Ja voor ons is die ervaringsdichtheid belangrijk. Neem de bar, het koffieapparaat neemt daar een essentiële plek in. Het eerste wat we in Amsterdam doen is een espressomachine neerzetten, waarmee je een bepaalde ervaring creëert: koffie voor elkaar zetten, bonen malen, de geur, dat geeft een moment dat je samen beleeft. Dat is nu even zoeken hoe je dat blijft vormgeven…”
Suggesties en tools
Verder komen er twee apps naar voren waar jij mee uit de voeten kunt en toch een ervaring creëert. Wondr.me is een aanvulling in je toolbox. Net als de app Getmibo, waarmee je van jouw virtuele borrel een next level ervaring creëert. Tot slot nog een werktip: savoring. Wat dat is? Dat ontdek je in deze aflevering van Off the Grytte…