5 tips om in een relaxte zomer toch nog productief te zijn
Ondanks dat we in de afgelopen maanden veel thuis zijn geweest, kijken we toch uit naar vakantie. En of je nu thuis blijft of er op uit trekt, de zomer is een goed moment om balans op te maken: Wat wil ik behouden van de afgelopen maanden? En wat wil ik anders doen? Tegelijkertijd kunnen velen van ons ook nog wel wat omzet gebruiken. Hoe kun je tijdens een relaxte zomer, met de nodige afstand om te kunnen reflecteren, toch nog productief zijn? We zetten vijf tips voor je op een rij.
Tip 1: Houd regie door jezelf in 1 minuut deze twee vragen te stellen
Hoe meer tijd je hebt, hoe vaker je mee gesleurd wordt in dingen die eigenlijk niet toe doen. Regie nemen over je eigen tijd, ondernemen als way of life, vraagt om regelmatig stilstaan. Even een moment tot jezelf komen. Zit ik nog op het goede spoor? Dan kan in 1 minuut. Bijvoorbeeld aan de hand van de volgende 2 vragen, die door Tim Ferris zijn vermeld in The 4-Hour Workweek:
- Am I being productive or just active?
Dat is een belangrijk verschil: ‘productief’ of ‘gewoon actief’. Dat laatste is gewoon een beetje rommelen om de tijd door te komen. Dat eerste zijn activiteiten die je onderneemt die voor jou en anderen belangrijk zijn.
- Am I inventing things to do to avoid the important?
Soms vullen we de tijd met ‘studie ontwijkend gedrag’. We zijn bang om bepaalde stappen te zetten. In plaats daarvan gaan we maar wat ‘opvulwerkzaamheden’ verrichten: schoonmaken, koken, etcetera. Door uitstel wordt het echter alleen maar zwaarder. Dus: aan de bak!
Tip 2: Blijf in beweging door energieke activiteiten
Mentale focus, vraagt om fysieke focus. We weten dat we mentaal sterker zijn en ook veerkrachtiger, wanneer we fysiek goed in ons vel zitten. Welke fysieke activiteit geeft jou energie deze zomer? De een maakt een wandeling. De ander gaat windsurfen. Een potje boksen. Of voetballen je kinderen op een willekeurig grasveld. Je hebt maar een batterij. Daar moet je goed mee omgaan.
Tip 3: Plan alvast tijd met jezelf in het komende najaar
Houd je deze zomer niet alleen bezig met de agenda van vandaag, morgen of deze week. Maar richt je vooral op jouw agenda in het komende najaar. Hoe ziet die eruit? Onze agenda is de manier waarop we onze ambities en idealen verwezenlijken. We kunnen wel dromen over mooie dingen. En daarop gericht willen zijn. Maar als we geen tijd inruimen om er gestalte aan te geven, dan gebeurt er niets mee. De grote valkuil is dat onze agenda’s alleen maar afspraken met anderen bevatten. Dan heb je dus nooit tijd voor jezelf. Plan tijd voor jezelf: schrijftijd, lummeltijd, opruimtijd, denktijd, brainstormtijd. Wat je ook belangrijk vindt. Gewoon in je agenda zetten, alvast voor het komende halfjaar. Anders plant iemand anders het zomaar weer vol met afspraken die vooral voor anderen belangrijk zijn.
Tip 4: Durf achter te lopen door je mail (even) niet dagelijks te beantwoorden
Nog een suggestie van Tim Ferriss uit The 4-Hour Workweek. Beantwoord maar een keer per week jouw mail. Probeer het eens deze zomer. Ga de momenten dat je jouw mail beantwoord ‘batchen’, oftewel samenvoegen, zodat het je op zo min mogelijk momenten steeds weer afleidt. Je wilt op de hoogte blijven, maar niet elke dag afgeleid worden. Zet je out-of-office aan en kies ervoor om achter te lopen. Besteed bijvoorbeeld elke week, of om de drie dagen, een uurtje tijd aan het beantwoorden van e-mail. Voor urgente zaken ben je eventueel bereikbaar via telefoon, sms of Whatsapp.
Tip 5: Bel een paar opdrachtgevers en stel eens een ‘andere’ vraag
Na de zomer voelt als een nieuwe start. Het is een kans om nieuwe dingen te starten met bestaande of nieuwe opdrachtgevers. Plan deze zomer een paar telefoontjes in met leuke opdrachtgevers. En stel een van de volgende vraag:
- Hoe gaat het met je? Een eenvoudige vraag die, als je hem goed stelt, veel informatie oplevert. In de drukte van ons werk en alle andere activiteiten is de verleiding groot deze vraag terloops aan elkaar te stellen, zodat je er eigenlijk niet over na hoeft te denken. Maar als je deze vraag in de ruimte van een goed gesprek aan elkaar stelt, kan er veel loskomen.
- Waar lig je van wakker? Als je weet waar jouw opdrachtgever van wakker ligt, dan kun je hem extra goed bedienen. Dat maakt deze vraag extra sterk. Hoe past jouw dienst of product bij het antwoord wat jij krijgt?
- Wat zou je willen? Hoe simpel wil je het hebben. Dit is eigenlijk de vraag die je heel graag zou willen stellen. Toch vragen we het zelden zo op de man af. Toch maar eens doen. Je zult verstelt staan van het resultaat.
Geschreven door Pieterjan van Wijngaarden, schrijver van het boek, Ondernemen as way of life.